August 8(8월 8일) Steve Reich 1936-
두 대의 바이올린을 위한 이중주
Duet for two violins
by Steve Reich
스티브 라이히는 전위 예술가지만 적극적인 소통을 원했다.
하지만 현대 음악가들은 접근하기 어렵다는 면에서
악명이 높은 편이다.
그는 이렇게 말했다.
"저는 작곡을 합니다.
사람들이 제 음악을 듣고,
음악에 관심을 갖고,
삶에 변화를 일구기를 바라죠.
운이 좋아서 정말 그런 일이 일어난다면
저는 아주 기분이 좋을겁니다."
여기서 그가 상기시키는 새삼스러운 사실은
미니멀리즘이 분명 20세기에 일어난 현상이면서도
뿌리가 고대에 있다는 점이다.
1994년 오늘 초연한 이 곡은
지난 세기 가장 위대한 바이올리니스트였던
예후디 메뉴인과 메뉴인의 소중한 친구
에드나 미첼을 위해 작곡 되었다.
라이히는 이렇게 설명한다.
"이 음악은 두 대의 바이올린이
같은 음을 연주하는
단순한 캐논으로 구성되고,
이따금씩 이 두 목소리 사이에서
리듬의 간격이 조금씩 달라진다."
라이히는 다양한 영향을
개성 있게 종합하는데에 뛰어나다.
이 곡에서 들을 수 있는
독특한 그의 사운드는
과거의 작곡가들에게 빚지고 있다.
예를 들어,
스트라빈스키의
군살 없는 신고전주의적 질감,
바흐의
숭고한 수학적 패턴과 대화의 흐름,
더 과거로 거슬러 올라가면
12세기 프랑스 작곡가
페로탱의
투명하게 장식된 성부 작법과
심장 박동 같은 저음부 소리가 대표적이다.
하지만, 이 작품은 전적으로
스티브 라이히의 것이다.
그 효과는 넋을 잃을 정도다.
메뉴인은 헌신적인 인도주의자로,
음악가들이 단지 오락과 즐거움을 제공하는 일을 넘어
사회에 도덕적 책임이 있다는 믿음을 갖고 있었다.
라이히는 그의 정신에 이 작품을 헌정하면서
경의를 표한다.
Steve Reich is known as an avant-garde artist,
yet he always sought active communication
with his audience.Still, modern composers often have a reputation
for being difficult to approach.
He once said:
“I write music.
I hope people listen to it,
become interested in music,
and maybe even have their lives changed by it.
If I’m lucky enough for that to actually happen,
then I’ll be very happy.”
What Reich reminds us of here
—perhaps something we take for granted
—is that minimalism,
although a phenomenon of the 20th century,
has its roots deep in ancient traditions.
The piece that premiered on
this day in 1994 was composed for Yehudi Menuhin,
one of the greatest violinists of the last century
and for Menuhin’s dear friend,
Edna Michell.
Reich describes the piece like this:
“The music consists of a simple canon
where two violins play the same notes,
but occasionally, the rhythmic distance
between the two voices shifts slightly.”
Reich is a master at uniquely synthesizing
a variety of influences.The distinctive sound we hear in
this piece is deeply indebted to past composers.
For example,
Stravinsky’s
lean, neoclassical textures,Bach’s
sublime mathematical patterns
and flowing counterpointand going even further back,
the transparent ornamentation
and heartbeat-like bass linesof 12th-century French composer Pérotin
all make their presence felt.
Yet, the work is entirely and unmistakably Steve Reich’s.
Its effect is utterly mesmerizing.
Menuhin was a devoted humanitarian,
believing that musicians should not only entertain and delight,
but also bear a moral responsibility to society.
By dedicating this work to Menuhin’s spirit,
Reich pays him a profound tribute.